24 juni 2022

De “nieuwe” fabriek in Alphen is alweer jaren in bedrijf voor het grootste waterbouwkundige project van Nederland, de renovatie van De Afsluitdijk. Ondertussen zijn er al honderd duizenden Basalton Quattroblocks door onze fabriek gegaan, opgestapeld op ons terrein en afgevoerd per schip naar het noorden.

 

Men wist dus wel in Alphen hoe de betonnen muren van gestapelde quattro’s eruit zagen, maar hoe ze nu in echt toegepast werden, was onbekend.

 

Vrijdag stapten we met ons gehele team uit de fabriek en van kantoor in de bus richting het hoge noorden. In Breezanddijk stapten de mannen van Levvel – project AfsluitdijkKees Hoek van der en René Sala , bij ons in de bus om uitleg te geven over het ontwerp en uitvoering van de renovatie van de dijk.
Een bezoekje aan de Ballerina, de installatie gigant, mocht niet ontbreken. Hier konden we de experts in actie zien met plaatsing van de Basalton Quattroblocks, tot op de centimeter nauwkeurig. Iedereen was onder de indruk van de snelheid, nauwkeurigheid en gedrevenheid van Levvel team.

 

Hierna mochten we wat afstand nemen van het werk en de gehele Afsluitdijk bewonderen vanaf het water. Aan boord genoten we van een fijne lunch en van de uitleg over het gehele project, zoals de renovatie van de sluizen en de vismigratierivier.

 

Tevens kregen we uitleg van een gepassioneerde schipper en bioloog over het reilen en zeilen van de natuur in de Waddenzee. Nooit geweten dat de zeehond helemaal niet zo onschuldig was. Er werd afgesloten met een diner, waarbij iedereen zijn ervaringen van die dag kon uitwisselen.

 

Een geslaagde dag, waarbij nu iedereen bij Holcim Coastal weet, hoe onze Basalton Quattroblocks samen met de Levvel blocks de Afsluitdijk weer voor een geruime tijd veilig zal houden. Dank aan Levvel voor het mogelijk maken van deze dag.

01 jul 2022 Niet van de dijk weg te slaan, dat Quattroblock

Dat ándere blok van de Afsluitdijk, het Quattroblock, bleek in de Deltagoot nog veel beter te presteren dan gedacht. Bij Holcim hebben ze er grootse plannen mee nu de stabiliteitsfactor niet 1,37 blijkt, maar zelfs 1,64.

 

 

 

Lees meer